Documente necesare pentru obținerea autorizării pentru domeniul proiectarea sistemelor şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu:
- Cererea de autorizare, conform anexei nr. 1 la Metodologie,acest document va cuprinde în mod obligatoriu date de contact ale beneficiarului (e-mail, număr telefon, etc.);
- Copie de pe certificatul de înregistrare emis de oficiul registrului comerţului;
- Certificat constatator emis cu cel mult 30 de zile înaintea solicitării autorizării de oficiul registrului comerţului în baza Legii nr. 265/2022 privind registrul comerţului, din care să reiasă înregistrarea activităţi pentru care se solicită autorizarea, conform Listei codurilor CAEN prevăzute în anexa nr. 2 la Metodologie, respectiv – 7112- activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea ;
- Lista cu personalul de specialitate semnată de reprezentantul legal, în original sau cu semnătură electronică calificată;
- Copii după certificatul/certificatele de competenţă profesională însoţite de suplimentul/suplimentele descriptiv/descriptive pentru ocupaţii specifice cuprinse în Lista cu ocupaţiile specifice prevăzută în anexa nr. 3 la Metodologie sau, după caz, adeverinţe în original din partea furnizorilor de formare profesională autorizaţi conform legii din care să rezulte că personalul de specialitate a absolvit cursurile specifice, precum şi unităţile de competenţă dobândite conform standardelor ocupaţionale, respectiv Proiectant sisteme de securitate / 215119 (214319);
- Lista cu mijloacele tehnice din dotare, semnată de reprezentantul legal, în original sau cu semnătură electronică calificată, întocmită conform anexei nr. 4 la Metodologie, cu precizarea seriilor mijloacelor de măsurare din dotare- NU ESTE CAZUL;
- Copie după autorizaţia/atestatul/acreditarea laboratorului de metrologie şi anexele la aceasta/acesta în care sunt precizate mijloacele de măsurare pentru care laboratorul are dreptul să efectueze verificare metrologică sau etalonare, după caz -NU ESTE CAZUL;
- Documente semnate de reprezentantul legal, în original sau cu semnătură electronică calificată din care să rezulte perioada de etalonare stabilită pentru fiecare mijloc de măsurare din dotare, cum ar fi: procedură, plan de etalonare ş.a.m.d.- NU ESTE CAZUL;
- Procedura de lucru specifică activităţii pentru care se solicită autorizarea, care respectă structura-cadru prevăzută în anexa nr. 5, semnată de reprezentantul legal, în original sau cu semnătură electronică calificată, sau, atunci când există un sistem de management al calităţii pe domeniul pentru care se solicită autorizarea, dovada din care să rezulte implementarea acestuia şi procedura de lucru aferentă:
MODEL - Procedură de lucru
pentru efectuarea lucrărilor de proiectare a sistemelor şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare şi alertare in caz de incendiu
1. Scopul procedurii
Prezenta procedură stabileşte măsuri generale privind modul de efectuare a lucrărilor de proiectare a sistemelor şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu.
2. Domeniul de aplicare
Prevederile prezentei proceduri se aplică de către personalul din cadrul SC………………….. SRL la efectuarea lucrărilor de proiectare a sistemelor şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu.
3. Definiţii/Terminologie
3.1 alarmă de incendiu -indicaţie vizuală, audibilă sau tactilă a incendiului;
3.2 declanşator manual de alarmare (buton de semnalizare manuală) - componentă a IDSAI care este utilizată pentru semnalizarea manuală a alarmei;
3.3 detector de incendiu -componentă a IDSAI care conţine cel puţin un senzor şi care, constant sau la intervale regulate, monitorizează cel puţin un parametru fizic şi/sau chimic asociat cu incendiul şi furnizează cel puţin un semnal corespunzător la echipamentul de control şi semnalizare;
3.4 dispozitiv de alarmare - componentă a IDSAI neinclusă în echipamentul de control şi semnalizare, care este utilizată pentru a avertiza starea de incendiu (sirenă, semnalizator optic, …);
3.5 echipament de alimentare cu energie electrică - componentă a IDSAI care alimentează cu energie electrică echipamentul de control şi semnalizare. Echipamentul de alimentare cu energie include multiple surse de alimentare(sursa de bază - reţeaua electrică naţională, surse de rezervă: baterie de acumulatoare, grup electrogen, UPS);
3.6. echipament de control şi semnalizare (ECS) - componentă a IDSAI prin intermediul căreia alte componente ale aceluiaşi sistem sunt alimentate cu energie şi care este utilizată pentru:
- a recepţiona semnale de la detectoare şi/sau declanşatoare manuale de alarmare;
- a determina dacă aceste semnale corespund unei condiţii de alarmă;
- a indica optic şi acustic o condiţie de alarmă;
- a indica locul pericolului de incendiu;
- a înregistra (dacă este posibil) oricare din aceste informaţii;
şi pentru:
-a monitoriza funcţionarea sistemului în scopul avertizării optice şi acustice a oricărui defect (scurtcircuit, întreruperea căii de transmisie / comandă, defect în alimentarea cu energie);
- a transmite semnalul de alarmă (dacă se cere) la dispozitivele de alarmă la incendiu şi/sau către serviciul de pompieri, direct sau prin intermediul unui echipament de transmisie a alarmei la incendiu;
- a transmite comanda la un echipament de protecţie împotriva incendiului (acţionare pompe incendiu, sprinklere, drencere etc.);
3.6 incendiu - proces de piroliză sau de ardere care necesită investigare şi/sau acţiuni corective pentru a preveni punerea în pericol a vieţii sau a bunurilor;
3.7 instalaţie de detectare, semnalizare şi avertizare incendiu (IDSAI) - ansamblu complex de echipamente electrice care are rolul de a asigura supravegherea unei clădiri sau unei incinte în vederea detectării, semnalizării şi avertizării asupra izbucnirii unui incendiu, în timp util intervenţiei în sensul localizării şi acţionării împotriva acestuia.
4. Documente de referinţă
4.1 Legea nr. 10/1995 – privind calitatea în construcţii;
4.2 Legea nr. 307/2006 – privind apărarea împotriva incendiilor;
4.3 Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 163/2007 – pentru aprobarea Normelor generale de apărare împotriva incendiilor;
4.4 Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 87/2010 – pentru aprobarea Metodologiei de autorizare a persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor, cu modificările şi completările ulterioare;
4.5 Normativ privind securitatea la incendiu a construcţiilor, Partea a III – a – Instalaţii de detectare, semnalizare şi avertizare, Indicativ P 118/3 - 2015;
4.6 SR EN 54 – Sisteme de detectare şi de alarmă la incendiu;
4.7 Specificaţii tehnice ale echipamentelor utilizate.
5. Conţinutul procedurii:
5.1 Precizări privind modul de efectuare a lucrărilor
Lucrările de proiectare a sistemelor şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu sunt efectuate numai de către personal care deţine certificat de competenţă profesională în acest sens, respectiv pentru ocupaţia Proiectant sisteme de securitate - Cod COR 215119, cu competenţe specifice domeniului de autorizare.
La nivelul societăţii există personal care deţine certificate de competenţă profesională, astfel încât cumulat, acoperă, la nivelul suplimentului descriptiv, toate unităţile de competenţă specifice.
La efectuarea lucrărilor de proiectare a sistemelor şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu se vor respecta prevederile legislaţiei, normativelor, reglementărilor tehnice şi standardelor în vigoare precum şi specificaţiile tehnice ale echipamentelor utilizate.
5.2 Precizarea responsabilităţilor persoanelor implicate
Manager:
- să respecte şi să asigure implementarea prevederilor legislaţiei în vigoare;
- să asigure alocarea tuturor resurselor necesare realizării lucrărilor contractate;
- să asigure utilizarea numai a produselor certificate;
- asigură elaborarea procedurilor de lucru generale şi specifice necesare pentru efectuarea lucrărilor;
- asigură efectuarea lucrărilor numai cu personal care deţine certificat de competenţă profesională în acest sens, respectiv pentru ocupaţia Proiectant sisteme de securitate - Cod COR 215119;
- să asigure perfecţionarea permanentă a personalului implicat în efectuarea lucrărilor.
Personalul de specialitate:
- să deţină certificat de certificat de competenţă profesională pentru ocupaţia Proiectant sisteme de securitate - Cod COR 215119;
- să respecte prevederile legislaţiei în vigoare;
- să solicite alocarea resurselor necesare pentru efectuarea lucrărilor de calitate şi la termenele stabilite;
- utilizează numai produse certificate;
- asigură respectarea procedurilor de lucru generale şi specifice stabilite pentru efectuarea lucrărilor.
5.3 Precizări privind asigurarea resurselor
a) resurse umane/personal
– societatea are încadrat personal de specialitate care deţine certificat de competenţă profesională pentru ocupaţia Proiectant sisteme de securitate - Cod COR 215119, cu competenţe specifice domeniului de autorizare.
– asigurarea instruirii (exemplu: instruirea personalului se asigură prin participarea la programe de formare profesională specifice, organizate de către centre de formare profesională autorizate. Personalul va participa periodic la sesiuni de training organizate de către producători şi/sau distribuitori de echipamente specifice, precum şi la simpozioane, conferinţe şi expoziţii).
– menţinerea înregistrărilor adecvate referitoare la studii, instruire, abilităţi şi experienţă (înregistrările privind instruirea personalului sunt ţinute în registru / dosar / format electronic de către compartimentul de resurse umane / asigurarea calităţii / conducătorul locului de muncă, etc.).
b) infrastructură
– clădiri, spaţiu de lucru şi utilităţi asociate (clădiri, ateliere, magazii, etc, precum şi utilităţile existente în aceste spaţii).
– servicii suport - transport, comunicare, etc. (mijloace de transport auto, mijloace de comunicare, dotare cu tehnică de calcul, asigurarea soft-urilor licenţiate, etc.).
c) mediul de lucru (condiţiile în care se efectuează lucrările).
5.4 Servicii către clienţi
a) analiza cererilor clienţilor (traseul/circuitul pe care-l urmează cererea primită din partea unui client/potenţial client de la înregistrare până la întocmirea răspunsului/efectuarea unei oferte, vor fi menţionate persoanele implicate).
b) modalităţi de determinare a satisfacţiei clienţilor (exemplu: la finalizarea lucrărilor, clienţilor le este pus la dispoziţie un chestionar de evaluare a satisfacţiei, iar după completarea acesta este analizat de către personalul specializat în acest sens; concluziile rezultate din chestionar se aduc la cunoştinţă managerului iar acesta va dispune măsurile necesare pentru remedierea eventualelor deficienţe constate de către clienţi).
c) modul de tratare şi soluţionare a reclamaţiilor (traseul/circuitul pe care-l urmează reclamaţia primită din partea unui client, de la înregistrare până la soluţionare, vor fi menţionate persoanele implicate).
5.5 Evidenţe
– evidenţa lucrărilor efectuate se va ține într-un registru de evidență, întocmit în conformitate cu Anexa nr.14 la Metodologia de autorizare, pe suport hârtie, numerotat și înregistrat;
– evidenţa clienţilor;
– evidenţa furnizorilor de substanţe, echipamente, piese de schimb, repere utilizate (evidenţele se păstrează în registru / dosar / format electronic, de către …).
5.6 Măsuri de remediere a lucrărilor necorespunzătoare şi de prevenire a apariţiei acestora ( se vor specifica care sunt care sunt măsurile care se vor lua pentru remedierea unor lucrări neconforme, spre exemplu, "în cazul apariției unor lucrări neconforme aceste se vor remedia în cel mai scurt timp cu respectarea legislației în vigoare a procedurilor de lucru și nu în ultimul rând a specificaţiilor tehnice ale echipamentelor utilizate", și măsurile care se vor lua pentru a prevenii apariția unor lucrări neconforme, spre exemplu, personalul de specialitate va participa la sesiuni de pregătire, simpozioane organizate de producătorii echipamentelor tehnice utilizate, acesta va fi reinstruit periodic privind respectarea legislației în vigoare și a procedurilor de lucru, cât și înaintea începerii lucrărilor pentru a preveni apariția eventualelor lucrări neconforme, etc. ).
Notă: Prezenta procedura are caracter informativ, de recomandare, nefiind limitativa şi li se poate aduce completări.
Pentru a fi acceptate în vederea autorizării de către Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă conform OMAI nr.87/2010, toate zonele cu scris înclinat (italic) vor fi completate cu date şi informaţii specifice persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale care solicită autorizarea.
- Copie de pe autorizaţia emisă de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR pentru efectuarea activităţilor de supraveghere tehnică la umplere, verificare tehnică periodică şi reparare la butelii destinate stingerii incendiilor, domeniul de volum minimum 150 litri şi presiune minimum 250 bari, tip fluid minimum azot (N2) şi bioxid de carbon (CO2), în cazul persoanelor care solicită autorizarea pentru efectuarea lucrărilor de verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor de incendiu, cu excepţia celor care conţin anumite gaze fluorurate cu efect de seră- NU ESTE CAZUL;
- Dovada achitării contravalorii prestărilor de servicii efectuate de către Centrul Naţional.
IMPORTANT
Achitarea contravalorii prestărilor de servicii privind analizarea cererii şi a documentaţiei aferente depuse în vederea autorizării se va efectua DUPĂ încheierea unui contract între solicitant şi Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă. Contractul de prestări servicii se încheie între părți ulterior înregistrării cererii de autorizare, acesta fiind transmis către beneficiar prin poșta electronică.
Contravaloarea prestărilor de servicii pentru analiza dosarului în vederea autorizării este de 1125,49 lei, care se va achita după 10 zile de la semnarea contractului de prestări servicii.