Documente necesare pentru obținerea autorizării pentru domeniul instalarea şi întreţinerea sistemelor şi instalaţiilor de ventilare pentru evacuarea fumului şi gazelor fierbinţi :
- Cererea de autorizare, conform anexei nr. 1 la Metodologie,acest document va cuprinde în mod obligatoriu date de contact ale beneficiarului (e-mail, număr telefon, etc.);
- Copie de pe certificatul de înregistrare emis de oficiul registrului comerţului;
- Certificat constatator emis cu cel mult 30 de zile înaintea solicitării autorizării de oficiul registrului comerţului în baza Legii nr. 265/2022 privind registrul comerţului, din care să reiasă înregistrarea uneia sau mai multor activităţi pentru care se solicită autorizarea, conform Listei codurilor CAEN prevăzute în anexa nr. 2 la Metodologie, respectiv 4321- lucrari de instalatii electrice, 4322- lucrari de instalatii sanitare, de incalzire si de aer conditionat;
- Lista cu personalul de specialitate semnată de reprezentantul legal, în original sau cu semnătură electronică calificată;
- Copii după certificatul/certificatele de competenţă profesională însoţite de suplimentul/suplimentele descriptiv/descriptive pentru ocupaţii specifice cuprinse în Lista cu ocupaţiile specifice prevăzută în anexa nr. 3 la Metodologie sau, după caz, adeverinţe în original din partea furnizorilor de formare profesională autorizaţi conform legii din care să rezulte că personalul de specialitate a absolvit cursurile specifice, precum şi unităţile de competenţă dobândite conform standardelor ocupaţionale, respectiv operator in verificarea, intretinerea si repararea instalatiilor speciale de prevenire si stingere a incendiilor/742104;
- Lista cu mijloacele tehnice din dotare, semnată de reprezentantul legal, în original sau cu semnătură electronică calificată, întocmită conform anexei nr. 4 la Metodologie, cu precizarea seriilor mijloacelor de măsurare din dotare:
Compresor
Manometru de control - etalonat (0 - 10 bari, clasă de precizie 1,6), seria......
Aparat de măsură şi control pentru măsurarea nivelului de zgomot şi vibraţii - sonometru/dozimetru pentru zgomot, clasă de precizie ±2 dB - etalonat, seria......
Aparat de măsură şi control pentru măsurarea debitului - debitmetru/rotametru/tub Pitot-Prandtl/contor, clasă de precizie 1,0
Aparat de măsură şi control pentru măsurarea temperaturii - termometru/termocuplu/termorezistenţă, clasă de precizie ± 0,5°
Aparat de măsură şi control pentru măsurarea dimensiunilor (diametre, lungimi, lăţimi, adâncimi, unghiuri, distanţe, cote de montaj) - şubler, clasă de precizie 0,1 mm/ruletă, clasă de precizie 1 mm/şablon
Aparat de măsură şi control pentru a determina planeitate, pantă, orizontalitate, paralelism - nivelă cu bulă de aer/nivelă cu laser/metru
Aparat de măsură şi control pentru măsurarea vitezei aerului - anemometru/velometru/tub Pitot-Prandtl
Aparat/Generator/Transformator (convertizor) pentru sudare
Maşină de găurit portabilă
Truse de scule tip lăcătuşărie, electrician
Dispozitiv de tăiat metale cu disc abraziv
Truse de chei fixe, inelare
- Copii după buletinele de verificare metrologică sau certificate de etalonare emise de laboratoare autorizate metrologic/atestate/acreditate pentru mijloacele de măsurare din dotare, după caz:
Manometru de control - etalonat (0 - 10 bari, clasă de precizie 1,6)
Aparat de măsură şi control pentru măsurarea nivelului de zgomot şi vibraţii - sonometru/dozimetru pentru zgomot, clasă de precizie ±2 dB - etalonat
- Copie după autorizaţia/atestatul/acreditarea laboratorului de metrologie şi anexele la aceasta/acesta în care sunt precizate mijloacele de măsurare pentru care laboratorul are dreptul să efectueze verificare metrologică sau etalonare, după caz;
- Documente semnate de reprezentantul legal, în original sau cu semnătură electronică calificată din care să rezulte perioada de etalonare stabilită pentru fiecare mijloc de măsurare din dotare, cum ar fi: procedură, plan de etalonare ş.a.m.d.;
- Procedura de lucru specifică activităţii pentru care se solicită autorizarea, care respectă structura-cadru prevăzută în anexa nr. 5, semnată de reprezentantul legal, în original sau cu semnătură electronică calificată, sau, atunci când există un sistem de management al calităţii pe domeniul pentru care se solicită autorizarea, dovada din care să rezulte implementarea acestuia şi procedura de lucru aferentă:
Procedură de lucru
pentru efectuarea lucrărilor de instalare şi întreţinere a sistemelor şi instalaţiilor de ventilare pentru evacuarea fumului şi gazelor fierbinţi
1. Scopul procedurii
Prezenta procedură stabileşte măsuri generale privind modul de efectuare a lucrărilor de instalare şi întreţinere a sistemelor şi instalaţiilor de ventilare pentru evacuarea fumului şi gazelor fierbinţi.
2. Domeniul de aplicare (se va preciza în clar domeniul unde se aplică procedura).
Prevederile prezentei proceduri se aplică de către personalul din cadrul SC………………….. SRL la efectuarea lucrărilor de instalare şi întreţinere a sistemelor şi instalaţiilor de ventilare pentru evacuarea fumului şi gazelor fierbinţi .
3. Definiţii/Terminologie
3.1 Sistem de evacuare fum şi căldură –sistem de control fum care emană fum şi căldură la incendiu într-un spaţiu construit sau într-o parte a acestuia.
3.2 Sistem de ventilare a fumului şi degajărilor de căldură (SHEVS) – sistemul de ventilare a fumului şi degajărilor de căldură constă din componentele selectate pentru a acţiona împreună la evacuarea fumului şi căldurii, în scopul de a crea un strat consistent de gaze calde deasupra aerului mai rece şi mai curat.
3.3 Incendiu – ardere autoîntreţinută, care se desfăşoară fără control în timp şi spaţiu, care produce pierderi de vieţi omeneşti şi/sau pagube materiale şi care necesită o intervenţie organizată în scopul întreruperii procesului de ardere.
3.4 Ventilare naturală – ventilarea produsă de forţele portante cauzate de diferenţele de densitate a gazelor, datorită diferenţelor de temperatură.
4. Documente de referinţă
4.1 Legea nr. 10/1995 – privind calitatea în construcţii.
4.2 Legea nr. 307/2006 – privind apărarea împotriva incendiilor.
4.3 Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 163/2007 – pentru aprobarea Normelor generale de apărare împotriva incendiilor.
4.4 Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 87/2010 – pentru aprobarea Metodologiei de autorizare a persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor, cu modificările şi completările ulterioare.
4.5Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 1078/326/2009 pentru aprobarea Reglementării tehnice "Normativ de securitate la incendiu a parcajelor subterane pentru autoturisme", indicativ NP 127:2009.
4.6 Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor nr. 1583/2008 privind aplicarea standardelor referitoare la sisteme de control şi evacuare a fumului şi gazelor fierbinţi din construcţii şi de limitare a propagării fumului în caz de incendiu.
4.7 SR EN 12101 – Sisteme pentru controlul fumului şi gazelor fierbinţi.
4.8 Specificaţii tehnice ale echipamentelor utilizate.
5. Conţinutul procedurii:
5.1 Precizări privind modul de efectuare a lucrărilor
Lucrările de instalare şi întreţinere a sistemelor şi instalaţiilor de ventilare pentru evacuarea fumului şi gazelor fierbinţi sunt efectuate numai de către personal care deţine certificat de competenţă profesională în acest sens, respectiv pentru ocupaţia Operator în verificarea, întreţinerea şi repararea instalaţiilor speciale de prevenire şi stingere a incendiilor, Cod COR 742104 .
La nivelul societăţii există personal care deţine certificate de competenţă profesională, astfel încât cumulat, acoperă, la nivelul suplimentului descriptiv, toate unităţile de competenţă specifice.
La efectuarea lucrărilor de instalare şi întreţinere a sistemelor şi instalaţiilor de ventilare pentru evacuarea fumului şi gazelor fierbinţi se vor respecta prevederile legislaţiei, normativelor, reglementărilor tehnice şi standardelor în vigoare precum şi specificaţiile tehnice ale echipamentelor utilizate.
5.2 Precizarea responsabilităţilor persoanelor implicate
Manager:
- să respecte şi să asigure implementarea prevederilor legislaţiei în vigoare;
- să asigure alocarea tuturor resurselor necesare realizării lucrărilor contractate;
- să asigure utilizarea numai a produselor certificate, cu marcaj CE;
- asigură elaborarea procedurilor de lucru generale şi specifice necesare pentru efectuarea lucrărilor;
- asigură efectuarea lucrărilor numai cu personal care deţine certificat de competenţă profesională în acest sens, respectiv pentru ocupaţia Operator în verificarea, întreţinerea şi repararea instalaţiilor speciale de prevenire şi stingere a incendiilor, Cod COR 742104;
- să asigure perfecţionarea permanentă a personalului implicat în efectuarea lucrărilor.
Personalul de specialitate:
- să deţină certificat de certificat de competenţă profesională pentru ocupaţia Operator în verificarea, întreţinerea şi repararea instalaţiilor speciale de prevenire şi stingere a incendiilor, cod COR 742104;
- să respecte prevederile legislaţiei în vigoare;
- să solicite alocarea resurselor necesare pentru efectuarea lucrărilor de calitate şi la termenele stabilite;
- utilizează numai produse certificate;
- asigură respectarea procedurilor de lucru generale şi specifice stabilite pentru efectuarea lucrărilor.
5.3 Precizări privind asigurarea resurselor
a) resurse umane/personal
– societatea are încadrat personal de specialitate care deţine certificat de competenţă profesională pentru ocupaţia Operator în verificarea, întreţinerea şi repararea instalaţiilor speciale de prevenire şi stingere a incendiilor, Cod COR 742104 , cu competenţe specifice domeniului de autorizare.
– asigurarea instruirii (exemplu: instruirea personalului se asigură prin participarea la programe de formare profesională specifice, organizate de către centre de formare profesională autorizate. Personalul va participa periodic la sesiuni de training organizate de către producători şi/sau distribuitori de echipamente specifice, precum şi la simpozioane, conferinţe şi expoziţii).
– menţinerea înregistrărilor adecvate referitoare la studii, instruire, abilităţi şi experienţă (înregistrările privind instruirea personalului sunt ţinute în registru / dosar / format electronic de către compartimentul de resurse umane / asigurarea calităţii / conducătorul locului de muncă, etc.).
b) infrastructură
– clădiri, spaţiu de lucru şi utilităţi asociate (clădiri, ateliere, magazii, etc, precum şi utilităţile existente în aceste spaţii).
– servicii suport - transport, comunicare, etc. (mijloace de transport auto, mijloace de comunicare, dotare cu tehnică de calcul, asigurarea soft-urilor licenţiate, etc.).
c) mediul de lucru (condiţiile în care se efectuează lucrările).
5.4 Servicii către clienţi
a) analiza cererilor clienţilor (traseul/circuitul pe care-l urmează cererea primită din partea unui client/potenţial client de la înregistrare până la întocmirea răspunsului/efectuarea unei oferte, vor fi menţionate persoanele implicate ).
b) modalităţi de determinare a satisfacţiei clienţilor (exemplu: la finalizarea lucrărilor, clienţilor le este pus la dispoziţie un chestionar de evaluare a satisfacţiei, iar după completarea acesta este analizat de către personalul specializat în acest sens; concluziile rezultate din chestionar se aduc la cunoştinţă managerului iar acesta va dispune măsurile necesare pentru remedierea eventualelor deficienţe constate de către clienţi).
c) modul de tratare şi soluţionare a reclamaţiilor (traseul/circuitul pe care-l urmează reclamaţia primită din partea unui client, de la înregistrare până la soluţionare, vor fi menţionate persoanele implicate).
5.5 Evidenţe
– evidenţa lucrărilor efectuate se va ține într-un registru de evidență, întocmit în conformitate cu Anexa nr.14 la Metodologia de autorizare, pe suport hârtie, numerotat și înregistrat;
– evidenţa clienţilor;
– evidenţa furnizorilor de substanţe, echipamente, piese de schimb, repere utilizate (evidenţele se păstrează în registru / dosar / format electronic, de către …).
5.6 Măsuri de remediere a lucrărilor necorespunzătoare şi de prevenire a apariţiei acestora ( se vor specifica care sunt care sunt măsurile care se vor lua pentru remedierea unor lucrări neconforme, spre exemplu, "în cazul apariției unor lucrări neconforme aceste se vor remedia în cel mai scurt timp cu respectarea legislației în vigoare a procedurilor de lucru și nu în ultimul rând a specificaţiilor tehnice ale echipamentelor utilizate", și măsurile care se vor lua pentru a prevenii apariția unor lucrări neconforme, spre exemplu, personalul de specialitate va participa la sesiuni de pregătire, simpozioane organizate de producătorii echipamentelor tehnice utilizate, acesta va fi reinstruit periodic privind respectarea legislației în vigoare și a procedurilor de lucru, cât și înaintea începerii lucrărilor pentru a preveni apariția eventualelor lucrări neconforme, etc. ).
Notă: Prezenta procedura are caracter informativ, de recomandare, nefiind limitativa şi i se pot aduce completări.
Pentru a fi acceptate în vederea autorizării de către Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă conform OMAI nr.87/2010, toate zonele cu scris înclinat (italic) vor fi completate cu date şi informaţii specifice persoanei juridice, persoanei fizice autorizate, întreprinderii individuale sau întreprinderii familiale care solicită autorizarea.
- Copie de pe autorizaţia emisă de Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR pentru efectuarea activităţilor de supraveghere tehnică la umplere, verificare tehnică periodică şi reparare la butelii destinate stingerii incendiilor, domeniul de volum minimum 150 litri şi presiune minimum 250 bari, tip fluid minimum azot (N2) şi bioxid de carbon (CO2), în cazul persoanelor care solicită autorizarea pentru efectuarea lucrărilor de verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor de incendiu, cu excepţia celor care conţin anumite gaze fluorurate cu efect de seră- NU E CAZUL;
- Dovada achitării contravalorii prestărilor de servicii efectuate de către Centrul Naţional.
IMPORTANT
Achitarea contravalorii prestărilor de servicii privind analizarea cererii şi a documentaţiei aferente depuse în vederea autorizării se va efectua DUPĂ încheierea unui contract între solicitant şi Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă. Contractul de prestări servicii se încheie între părți ulterior înregistrării cererii de autorizare, acesta fiind transmis către beneficiar prin poșta electronică.
Contravaloarea prestărilor de servicii pentru analiza dosarului în vederea autorizării este de 1125,49 lei, care se va achita după 10 zile de la semnarea contractului de prestări servicii.