Întrebări frecvente

Ce se întâmplă dacă vă trimit mai multe petiţii în care sesizez aceeaşi problemă?

În cazul în care un petiţionar adresează aceleiaşi autorităţi sau instituţii publice mai multe petiţii, sesizând aceeaşi problemă, acestea se vor conexa, petentul urmând să primească un singur răspuns care trebuie să facă referire la toate petiţiile primite.

Este posibil să primesc răspunsul la petiţia transmisă dumneavoastră mai târziu de 30 de zile de la înregistrarea acesteia?

În situaţia în care aspectele sesizate prin petiţie necesită o cercetare mai amănunţită, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice poate prelungi termenul de 30 de zile de la data înregistrării petiţiei, cu cel mult 15 zile.

După cât timp primesc răspunsul instituţiei dumneavoastră la o petiţie pe care v-am adresat-o?

Autorităţile şi instituţiile publice sesizate au obligaţia să comunice petiţionarului, în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiţiei, răspunsul, indiferent dacă soluţia este favorabilă sau nefavorabilă.

Ce se întâmplă cu o petiţie adresată în mod greşit instituţiei dumneavoastră?

Petiţiile greşit îndreptate vor fi trimise în termen de 5 zile de la înregistrare autorităţilor sau instituţiilor publice care au ca atribuţii în rezolvarea problemelor sesizate, urmând ca petiţionarul să fie înştiinţat despre aceasta.

Pot adresa o petiţie instituţiei dumneavoastră fără a mă identifica, sau cu prezentarea unor date de identificare false?

Petiţiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare ale petiţionarului nu se iau în considerare şi se clasează.

Care este tariful pentru emiterea certificatului de introducere pe piaţă a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor?

Tariful este publicat în secțiunea CERTIFICARE de pe site-ul CNSIPC.

Care sunt tarifele pentru încercările efectuate de Laboratorul de încercări la foc din cadrul Centrului Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă?

Tarifele sunt publicate în secțiunea LABORATOR de pe site-ul CNSIPC.

Care sunt condițiile de autorizare a persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor?

Condiţiile de autorizare sunt publicate în secțiunea AUTORIZARE de pe site-ul CNSIPC.

Cum se efectuează instructajul periodic al salariaţilor în domeniul situaţiilor de urgenţă?

Periodicitatea instructajului periodic al salariaţilor în domeniul situaţiilor de urgenţă este reglementată de Ordinul ministrului afacerilor interne nr.712/2005 pentru aprobarea Dispoziţiilor generale privind instruirea salariaţilor in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor si instruirea in domeniul protecţiei civile şi se execută astfel: a) conform art.26, pentru categoriile de personal prevăzute în cuprinsul acestui articol, cu specificaţia că prima categorie se referă strict la angajaţii cu funcţii de execuţie sau operative care sprijină serviciile de urgenţă, prevăzuţi în documentele de apărare şi intervenţie în situaţii de urgenţă; b) conform art.22 şi art.25, pentru personalul propriu operatorului economic care îşi desfăşoară activitatea în spaţiile deţinute de către acesta, necuprins în categoriile de la art.26; c) conform art.61, alin.(1) şi (2), pentru personalul operatorului economic care îşi desfăşoară activitatea în spaţii pe care le deţine în indiviziune sau le utilizează în comun şi nu face obiectul art.26.

Care este baza legală ce face referire la modul de evacuare a elevilor cu dizabilităţi din clădirile de învăţământ în cazul producerii unui incendiu?

În conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr.307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările şi completările ulterioare, „persoanele fizice şi juridice sunt obligate să respecte reglementările tehnice şi dispoziţiile de apărare împotriva incendiilor şi să nu primejduiască, prin deciziile şi faptele lor, viaţa, bunurile şi mediul”. Planurile de evacuare a persoanelor în caz de incendiu sunt elemente componente ale planurilor de protecţie împotriva incendiilor şi fac parte din categoria documentelor şi evidenţelor specifice apărării împotriva incendiilor aprobate de către conducătorul instituţiei, potrivit prevederilor art.19 din Legea nr.307/2006, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 18, lit.k) din Normele generale de apărare împotriva incendiilor aprobate prin O.M.A.I. nr.163/2007, cu modificările şi completările ulterioare. Neafişarea şi neactualizarea planurilor de evacuare în caz de incendiu constituie o neregulă de ordin organizatoric privind apărarea împotriva incendiilor şi se sancţionează contravenţional, în conformitate cu prevederile art. 1, punctul (3) lit.q) din H.G.R. nr.537/2007 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele de prevenire şi stingere a incendiilor.

Cine are obligaţia de a încadra cadru tehnic cu atribuţii în domeniul apărării împotriva incendiilor?

Obligativitatea operatorilor economici şi a consiliilor locale de a încadra cadru tehnic cu atribuţii în domeniul apărării împotriva incendiilor este stabilită potrivit prevederilor Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr.106/2007 pentru aprobarea Criteriilor de stabilire a consiliilor locale şi operatorilor economici care au obligaţia de a angaja cel puţin un cadru tehnic sau personal de specialitate cu atribuţii în domeniul apărării împotriva incendiilor.

Cum se realizează formarea profesională a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă?

Programele de formare profesionalã asigura, conform legii, iniţierea, calificarea, recalificarea, perfecţionarea si specializarea persoanelor în căutarea unui loc de muncă. Formele prin care se realizează formarea profesionalã a persoanelor în căutarea unui loc de muncă sunt: cursuri, stagii de practică şi specializare, precum şi alte forme, în condiţiile legii.

Cine beneficiază, gratuit, de serviciile de formare profesională?

Şomerii, absolvenţii, refugiaţii, străinii care au lucrat în România, persoanele care nu au putut ocupa un loc de muncă după repatriere sau detenţie, precum şi persoanele care desfăşoară activităţi în mediul rural şi nu realizează venituri lunare sau realizează venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţã în vigoare şi care sunt înregistrate la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã beneficiază, în mod gratuit, de servicii de formare profesionalã. Serviciile de formare profesionalã se asigurã, gratuit, la cererea persoanelor angajate, cu acordul angajatorului, sau la cererea angajatorului, şi pentru persoanele aflate în următoarele situaţii: a) au reluat activitatea ca urmare a încetării concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap; b) au reluat activitatea după satisfacerea stagiului militar; c) au reluat activitatea ca urmare a recuperării capacităţii de muncã după pensionarea pentru invaliditate. Prevederile de mai sus se aplicã în cazul în care cererea este formulatã în termen de 12 luni de la data reluării activităţii persoanelor, o singurã datã pentru fiecare situaţie. Persoanele aflate în detenţie care mai au de executat cel mult 9 luni până la ultima zi de executare a pedepsei pot urma un program de formare profesionalã organizat de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cheltuielile necesare pregătirii profesionale fiind suportate din bugetul asigurărilor pentru şomaj.

Unde pot efectua cursuri de calificare în ocupaţiile specifice necesare autorizării în domeniile apărării împotriva incendiilor prevăzute de OMAI nr.87/2010, modificat şi completat cu OMAI nr.112/2014?

Lista furnizorilor de formare profesională în ocupaţiile specifice, prevăzute la anexa nr.3 la OMAI nr.87/2010, este publicată în Registrul Naţional al Furnizorilor de Formare Profesionala a Adulţilor, document ce poate fi consultat pe website-ul www.mmanpis.ro

Daca vreau să mă autorizez pe mai multe domenii?

Trebuie depus câte un dosar, pentru fiecare domeniu de autorizare, şi se plăteşte câte o taxă pentru fiecare solicitare în parte.

Unde se poate plăti taxa de autorizare?

Achitarea contravalorii prestărilor de servicii privind analizarea cererii şi a documentaţiei aferente depuse în vederea autorizării se va efectua după încheierea unui contract între solicitant şi Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă, în cuprinsul căruia sunt menţionate informaţiile necesare.

Unde pot depune un dosar de autorizare pentru a efectua lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor?

Cererea de autorizare, împreună cu celelalte documente necesare întocmirii dosarului de autorizare, se pot depune personal, prin poştă sau curier, la Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă, cu sediul în Bucureşti, strada Ceasornicului nr. 19, sector 1, telefon: 0212329588, fax: 0212332017.

Care sunt condiţiile de autorizare a persoanelor ce execută lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor, cum sunt: lucrări de proiectare, instalare şi întreținere a instalațiilor de protecţie împotriva incendiilor, verificare, reîncărcare şi reparare a stingătoarelor, lucrări de termoprotecţie şi ignifugare?

Condiţiile de autorizare sunt stabilite în Metodologia de autorizare a persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor, aprobată cu O.M.A.I. nr.87/2010, modificat şi completat cu O.M.A.I. nr.112/2014. Pentru detalii privind autorizarea persoanelor care execută lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor, este necesar să se contacteze Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă, cu sediul în Bucureşti, strada Ceasornicului nr. 19, sector 1, telefon: 0212322638/39/40, fax: 0212332017.

Care sunt documentele necesare pentru obținerea avizului şi/sau autorizației de securitate la incendiu respectiv, protecție civilă?

Documentele necesare obţinerii avizelor şi/sau autorizaţiilor sunt prevăzute în Normele metodologice de avizare şi autorizare privind securitatea la incendiu şi protecţia civilă, aprobate cu O.M.A.I. nr.3/2011. Pentru detalii, solicitanţii trebuie să contacteze inspectoratul pentru situaţii de urgenţă judeţean / Bucureşti-Ilfov, în a cărui zonă de competenţă este amplasată construcţia pentru care se solicită avizul şi/sau autorizaţia.

Care sunt categoriile de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării din punct de vedere al securităţii la incendiu?

Categoriile de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării din punct de vedere al securităţii la incendiu sunt reglementate prin dispoziţiile H.G.R. nr.1739/2006, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr.19/2014. Este necesar ca solicitanţii să contacteze inspectoratul pentru situaţii de urgenţă judeţean/Bucureşti-Ilfov, în a cărui zonă de competenţă este amplasată construcţia şi să prezinte acestora documente relevante cum ar fi: certificatul de urbanism, documentaţia tehnică, după caz. Lista website-urilor inspectoratelor subordonate IGSU este disponibilă pe site-ul IGSU.

Care sunt măsurile de prevenire şi ce mod de comportare trebuie să adoptam în cazul izbucnirii unui incendiu în blocurile de locuinţe?

Măsurile de prevenire şi modul de comportare ce trebuie adoptat în cazul izbucnirii unui incendiu în blocurile de locuinţe pot fi consultate în „Ghidul practic de prevenire a incendiilor în apartamente”.

Este permisă amenajarea de boxe ori spatii de lucru, depozitarea de materiale pe căile de acces, evacuare şi intervenție?

Potrivit prevederilor art.110 alin. (1), Normele generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin O.M.A.I. nr. 163/2007, se interzice blocarea căilor de acces, de evacuare şi de intervenţie cu materiale care reduc lăţimea şi înălţimea liberă de circulaţie stabilită. Potrivit prevederilor art 110 alin. (2), „În casele scărilor, pe coridoare sau pe alte căi de evacuare ale clădirilor se interzice amenajarea boxelor ori locurilor de lucru, depozitarea materialelor, mobilierului sau obiectelor, ..., care ar putea împiedica evacuarea persoanelor şi bunurilor, precum şi accesul personalului de intervenţie.”

Ce obligaţii au locatarii unui bloc de locuinţe privind asigurarea evacuării în caz de incendiu?

În conformitate cu prevederile art.107 lit. b) din Normele generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin O.M.A.I. nr.163/2007, pentru asigurarea condiţiilor de evacuare şi salvare a utilizatorilor în siguranţă în caz de incendiu, căile de evacuare se păstrează libere şi în stare de utilizare la parametrii la care au fost proiectate şi realizate. Totodată, se interzice blocarea căilor de acces, de evacuare şi de intervenţie cu materiale care reduc lăţimea şi înălţimea liberă de circulaţie stabilită, conform prevederilor art.110 alin. (1), Normele generale de apărare împotriva incendiilor, aprobate prin O.M.A.I. nr. 163/2007. Prin urmare, nu se permite depozitarea pe căile de evacuare a obiectelor care diminuează gabaritul acestor sau care pot afecta evacuarea (de exemplu: biciclete, cărucioare, mobilă, frigidere, ghivece de flori etc.)

Se pot amenaja boxe gospodărești în subsolurile blocurilor de locuit?

Potrivit prevederilor art.4.2.3 paragraful 2 din Normativul de siguranţă la foc a construcţiilor P118-99, „În subsolul sau demisolul clădirilor de locuit se pot realiza boxe gospodăreşti, cu condiţia utilizării acestora numai pentru materialele şi substanţele admise (fără risc mare de incendiu) şi asigurării măsurilor de protecţie corespunzătoare”.

Care este dotarea minimă cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor pentru blocurile de locuințe?

Potrivit prevederilor anexei nr.6 la Normele generale de apărare împotriva incendiilor, aprobat prin OMAI nr.163/2007, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile Anexei nr. 5 la Normele de prevenire şi stingere a incendiilor specifice activităţilor din domeniul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei, indicativ NP-073-2002, aprobate cu Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr.1992/2002, pentru fiecare nivel/apartament al clădirilor de locuit este prevăzut un stingător de incendiu cu performanţa de stingere echivalentă cu focarele 21A şi 113B, conform standardului de referinţă SR EN 3-7. Totodată, conform prevederilor art.119 din Normele generale de apărare împotriva incendiilor, pentru asigurarea intervenţiei în caz de incendiu se recomandă amplasarea în bucătării a unui stingător sau a unei pături antifoc.

Unde se depun documentele pentru obținerea avizelor și autorizațiilor de securitate la incendiu și de protecție civilă?

Lista website-urilor inspectoratelor subordonate IGSU este disponibilă în pagina https://igsu.ro/unitati-subordonate

Care sunt documentele necesare pentru obținerea avizului şi/sau autorizației de securitate la incendiu respectiv, protecție civilă?

Documentele necesare obţinerii avizelor şi/sau autorizaţiilor sunt prevăzute în Normele metodologice de avizare şi autorizare privind securitatea la incendiu şi protecţia civilă, aprobate cu O.M.A.I. nr.129/2016. Pentru detalii, solicitanţii trebuie să contacteze inspectoratul pentru situaţii de urgenţă judeţean / Bucureşti-Ilfov, în a cărui zonă de competenţă este amplasată construcţia pentru care se solicită avizul şi/sau autorizaţia. Lista website-urilor inspectoratelor subordonate IGSU este disponibilă la adresa https://igsu.ro/unitati-subordonate

Care sunt categoriile de construcții la care se realizează adăposturi de protecție civilă respectiv, se amenajează puncte de comandă de protecție civilă?

Categoriile de construcţii la care se realizează adăposturi de protecţie civilă, respectiv se amenajează puncte de comandă de protecţie civilă sunt reglementate prin dispoziţiile H.G. nr. 862/2016. Este necesar ca solicitanţii să contacteze inspectoratul pentru situaţii de urgenţă judeţean/Bucureşti-Ilfov în a cărui zonă de competenţă este amplasată construcţia şi să prezinte acestora documente relevante cum ar fi: certificatul de urbanism, documentaţia tehnică, după caz. Lista website-urilor inspectoratelor subordonate IGSU este disponibilă în pagina  https://igsu.ro/unitati-subordonate 

Care sunt categoriile de construcții și amenajări care se supun avizării și/sau autorizării din punct de vedere al securității la incendiu?

Categoriile de construcții și amenajări care se supun avizării și/sau autorizării din punct de vedere al securității la incendiu sunt reglementate prin dispozițiile H.G.R. nr.571/2016. Este necesar ca solicitanții să contacteze inspectoratul pentru situații de urgență județean/București-Ilfov, în a cărui zonă de competență este amplasată construcția și să prezinte acestora documente relevante cum ar fi: certificatul de urbanism, documentația tehnică, după caz. Lista website-urilor inspectoratelor subordonate IGSU este disponibilă la adresa  https://igsu.ro/unitati-subordonate 

Care sunt condițiile de acordare a brevetului de pompier specialist personalului serviciilor de urgență profesioniste și cine îl eliberează?

• a îndeplinit o perioadă de minimum 10 ani atribuţii privind apărarea împotriva incendiilor şi căruia i-au încetat raporturile de serviciu, la cerere sau din motive care nu îi sunt imputabile acestuia;

• brevetul de pompier specialist se eliberează, la cererea solicitanţilor, de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, pe baza verificării îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege şi a interviului susţinut în faţa comisiei de evaluare constituite în acest sens;

• solicitantul depune la Direcţia Resurse Umane a Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă un dosar cuprinzând următoarele documente:

• cerere scrisă adresată inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, conform modelului prevăzut în anexa nr.1 la OMAI nr. 164/2007, publicat în M.Of. nr. 167/2007;

• memoriu de activitate, avizat de comandantul unităţii unde şi-a desfăşurat activitatea;

• susţinerea unui interviu, pe baza unei tematici şi bibliografii, pe categorii de personal şi drepturi conferite.

Care sunt categoriile de personal pentru care se acordă brevetul de pompier specialist?

• ofiţerii care au ocupat posturi de conducere în comenzile de unităţi şi de conducere şi execuţie în inspecţiile de prevenire;

• ofiţerii care au ocupat posturi de execuţie în centrele operaţionale şi în subunităţile de intervenţie;

• ofiţerii care au ocupat posturi de execuţie în compartimentele de logistică;

• subofiţerii care au ocupat posturi în inspecţiile de prevenire;

• subofiţerii care au ocupat posturi în centrele operaţionale şi subunităţile de intervenţie;

• subofiţerii care au ocupat posturi în centrele operaţionale şi subunităţile de intervenţie.

Unde pot reclama blocarea accesului pe domeniul public?

Pentru încălcări ale legislaţiei în domeniul disciplinei în construcţii, cu excepţia restricţionării căilor de acces pentru autospecialele de pompieri, puteţi să vă adresaţi poliţiei locale a municipiului Bucureşti sau din localitatea unde aţi constatat încălcarea (temei legal Legea nr. 155/2010, Legea poliţiei locale, republicată, cu modificări şi completări).

Unde se poate sesiza a problemă sau o neregulă din domeniul apărării împotriva incendiilor?

Problemele sau neregulile din domeniul apărării împotriva incendiilor pot fi sesizate instituţiei primarului competentă pentru teritoriul unde se semnalează aspectul respectiv (temei legal art. 14 lit. p) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor republicată) sau inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă competente (temei legal art. 11 lit. v) din H.G. nr. 1492/2004 privind principiile de organizare, funcţionarea şi atribuţiile serviciilor de urgenţă profesioniste).